- Més vistos
- Darrera visualització
Experts aposten pel propòsit i l’espiritualitat en el 10è Simposi Empreses amb Rostre Humà
Especialistes en lideratge empresarial analitzen a UIC Barcelona la importància de la incorporació del propòsit en la direcció de les empreses i com la convivència amb altres elements com la intel·ligència artificial, l’espiritualitat o la digitalització pot canviar el futur empresarial
Experts reunits en el 10è Simposi Empreses amb Rostre Humà, organitzat per la Càtedra Direcció per Missions i Propòsit Corporatiu de UIC Barcelona, juntament amb la Fundació DPMC, han apostat per incorporar el propòsit i l’espiritualitat a les empreses per aconseguir l’èxit més enllà dels beneficis econòmics.
El professor de la Universitat de la Rioja (UNIR) i expert en lideratge i gestió del talent Pablo Cardona ha explicat que la direcció per missions és un model d’empresa que va més enllà de l’èxit en els resultats econòmics i que busca “implantar un propòsit que impliqui tota l’organització”.
Sota el títol “El gran multiplicador del propòsit”, Cardona ha insistit en la seva ponència que les empreses “s’han de fixar en els treballadors i ha d’haver-hi una sinergia amb ells”. “Cal apropar el propòsit de l’empresa als treballadors perquè vegin l’impacte del que fan, que vegin que poden contribuir i intentar promoure el seu propòsit personal”, ha afegit.
A més a més dels treballadors, l’empresa, segons Cardona, “ha de tenir en compte també el propòsit dels clients”. Segons el seu parer, “ha d’haver-hi un equilibri entre l’empresa, els treballadors i els clients, no pot fallar cap pota perquè això repercutiria en el resultat final”. És el que ell ha descrit com “la tercera dimensió” en la direcció per missions.
Per la seva banda, el titular de la Càtedra Álvaro d’Ors de la Universitat de Navarra, Rafael Domingo, s’ha referit a la importància d’incorporar l’espiritualitat a les empreses, així com a la política, la societat, la salut o el dret. Per a Domingo, “utilitzar l’abundància per a motius amorosos a l’empresa l’espiritualitza”. “En la mesura que l’abundància és fruit de l’amor, la interacció s’acosta a la comunitat i els recursos al do, l’empresa s’espiritualitza”, ha afegit.
En el Simposi hi ha hagut tres sales paral·leles on s’han organitzat tres sessions diferents sota el títol Experiències que inspiren. Les sessions han estat liderades per Julia Ybarra Domínguez, gerent de Projectes Socials de City Sightseeing, Diego Soliveres, cofundador de TIMPERS, Silvia Fernández, presidenta de la Fundació Art Paliatiu, i Diana Ballart, CEO i cofundadora de The Smart Lollipop.
Per acabar, sota el títol “Donar el que som. Organitzacions amb un propòsit noble”, Francesc Torralba, director de la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull, ha analitzat com el propòsit atrau i fidelitza persones i com es pot introduir el do a l’àmbit de l’empresa. “És fonamental adjectivar el propòsit. No tots els propòsits són nobles. Cal distingir tipus de propòsit, el fi i la manera d’executar-lo”, ha comentat Torralba.
Empreses basades en les persones i els seus valors
El rector de UIC Barcelona, Alfonso Méndiz, ha estat l’encarregat d’inaugurar el Simposi. Durant la seva intervenció, Méndiz ha destacat la importància que les empreses disposin d’un “propòsit clar que ressoni en els treballadors, en els proveïdors, en tothom”, encara que “no sigui una tasca fàcil” perquè “implica generositat amb els altres”.
El rector ha insistit en la necessitat de donar visibilitat a un model d’organització empresarial “basat en les persones i els seus valors”, un plantejament que “encaixa amb l’ideari de UIC Barcelona, que situa les persones al centre i que és un exemple de transferència de recerca a la societat”.
La direcció empresarial per missions suposa un canvi paradoxal en qualsevol empresa fonamentalment en dos eixos: els sistemes de gestió i l’estil de lideratge. Aquest canvi es duu a terme de manera coordinada en aquests dos eixos, partint d’un propòsit que tingui contingut, autenticitat i sentit d’urgència.